Samochody Syrena 105 na www.jacomoto.prv.plSyrena Model: 105
Modernizację Syreny przeprowadzono w FSO, tam rozpoczęto (w dn. 26 czerwca 1972 r.) produkcję
pierwszych egzemplaży a od września 1972 r. Syrena 105 produkowana jest w
Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Syrena 105 była już szóstym
modelem tego popularnego samochodu od chwili uruchomienia jego produkcji w 1956
roku. Ta modernizacja Syreny która dostała oznaczenie 105 dotyczy przede
wszystkim nadwozia. Po 16 latach produkcji tego pojazdu, zmieniono na
prawidłowy, bezpieczny kierunek otwierania drzwi, zawieszając je na przedniej
krawędzi (otwieranie do przodu). Drzwi otwierały się pod dużym kątem - 90°.
Wprowadzono zunifikowany z Polskim Fiatem osprzęt drzwi - fiatowskie klamki
zewnętrzne i wewnętrzne, fiatowskie podnośniki szyb, uchwyty do zamykania drzwi
oraz kompletne fiatowskie zamki i drzwi. Poprzednie modele miały tylko prawe
drzw zamykane na kluczyk, co utrudniało dostanie się na miejsce kierowcy. Ta
wersaja Syreny miała zamykane kluczykiem drzwi lewe i prawe. Obicia ścian
wewnętrznych nadwozia s mocowane niewidocznymi z zewnątrz spinkami z tworzywa
sztucznego w miejsce dotychczas stosowanych wkrętów do blach z podkładką. We
wnętrzu pojazdu zawieszono, seryjnie montowane, pasy bezpieczeństwa przy
przednich siedzeniach. Krawędzie okien bocznych Syreny obniżono o ok. 40 mm.
Przy zderzaku tylnym zamontowana zostałat fiatowska lampa oświetlająca numer
rejestracyjny. Inne usprawnienia konstrukcyjne w Syrenie 105 to: wprowadzenie
osłony blaszanej mocowanej do wnęk błotników tylnych, do której przykręcane są
fartuchy przeciw-błotne, zastąpienie metody zgrzewania punktowego czołowej
części błotnika przedniego z jego częścią tylną metodą spawania w osłonie
argonowej, a tym samym zapewnienie większej odporności na korozję tego miejsca
nadwozia, oraz wprowadzenie, zamiast dotychczas stosowanych, nowych
amortyzatorów wykonywanych na licencji. Jak pisze ówczesne pismo Młody Technik
"jest to raczej oszczędna modernizacja pojazdu, który ma być produkowany jeszcze
tylko przez kilka lat. W tych warunkach dokonywanie większych zmian nie byłoby
opłacalnym przedsięwzięciem. Konstrukcja Syreny jest już mało
nowoczesna".
Dane techniczne: Nadwozie: 2-drzwiowe,
5-miejscowe, całkowicie metalowe mocowane do ramy
centralnej. Zawieszenie: przednie: poprzeczny resor
piórowy,wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe Zawieszenie
tylne: poprzeczny resor piórowy, amortyzatory
teleskopowe. Długość/szer/wys. pojazdu -
4040/1560/1515
Silnik: 2-suwowy, 3-cylindrowy,chłodzony cieczą,
umieszczony z przodu, napędza koła przednie. Średnica cyl./skok tłoka/pój.
skokowa - 70 x 73 mm/842 cm3. Moc maks. 40 KM (DIN) przy 43000
obr/min. Stopień sprężania 7 - 7,2:1
Skrzynka
przekładniowa: 4-biegowa sychronizowana
Hamulce:
hydrauliczne, bębnowe na 4 koła, hamulec ręczny mechaniczny na koła
tylne.
Koła: Ogumienie o wymiarach 5,60-15" Masa własna
pojazdu - 910 kg Prędkość maksymalna - 120 km/h Zużycie paliwa - 8.8l/100 km